روزانه روابط عمومیهای دستگاهها و ادارات با سوالاتی روبرو هستند که بسیاری از این سوالات ناشی از شایعات و یا حتی ذهنیات افراد است. درمرحله بعدی کار به جایی میرسد که روابط عمومیناچار به صدور بیانیه، اطلاعیه و روشنگری میگردد.
در این مورد به یک مثال توجه فرمایید، شایعاتی از قبیل نایاب شدن بنزین یا گران شدن اقلام مواد خوراکی و انواع شایعات حتی، گمانهزنیهایی که برای یک سازمان ایجاد مشکل مینماید.
به راستی روابط عمومیدر این زمینهها چه وظیفهایدارد؟ باید گفت: روابط عمومیدر عین حالی که پاسخگوی شبهات و شایعات است، میتواند با تقویت سواد رسانهایدر امر پیشگیری از این نوع مشکلات مشارکت نماید. سواد رسانهای به مخاطبان آموزش خواهد داد تا به شایعات توجه نکنند و اطلاعات و اخبار را فقط از مجاری رسمی و قانونی دنبال نمایند که در این صورت علاوه بر کاهش مراجعات حاصل از شایعات و گمانهزنیها باعث ایجاد روحیه اعتماد و افزایش کارکرد در فرآیند اطلاعرسانی روابط عمومیها خواهد شد.
در این مقوله توجه کافی به افزایش سواد رسانهای در بین کارکنان و مدیران نیز ضرورتی انکارناپذیر است به نحوی که با افزایش سواد رسانهای دربین کارکنان میتوان از کمک کارکنان در پاسخگویی به شبهات و شایعات در شبکههای اجتماعی و فضای مجازی بهره برد بهگونهای که به تعداد نفرات شاغل در سازمان و حتی افزون بر آنها خانوادهها و وابستگان کارکنان، به عنوان عوامل مرتبط با روابط عمومی در افزایش سواد رسانه و کاهش شایعات و اثرگذاری گمانهزنیها بهره برد.
سمیه یگانه، معاون روابط عمومی و اموربینالملل استانداری فارس
نظر شما